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Rot (2022): Kritik und Interview

Pubertät ist einfach eh schon keine einfache Sache: Man fühlt sich schon ziemlich erwachsen und selbstbewusst, aber die Eltern sehen das leider noch nicht wirklich ein, und dann wächst und verändert sich dieser Körper einfach noch, eines Morgens wachsen überall Haare…

Wie desorientierend, beängstigend das sein kann, thematisiert das Kino eigentlich nur auf einer direkt ins Horrorgenre abrutschenden schiefen Ebene, die vom so harmlosen wie furchtbaren Teen Wolfabrutscht in Richtung blutiger Menstruationsmetaphern von Carrie bis Ginger Snaps.

Rot, der neue Film aus dem Hause Pixar, ist natürlich nichts davon, es leiht sich die Farbe allein, versteckt in einer freundlichen Farbsymbolik, aber zugleich nichts verbergend. Denn als die 13-jährige Mei Lee sich eines morgens in einen riesigen Roten Panda verwandelt sieht, haarig, streng müffelnd, ungelenk, da denkt ihre Mutter dann doch als erstes daran, dass Meis erste Periode begonnen habe, und rückt mit einem Stapel Schmerzmittel und Binden an.

Für Rot durfte bei Pixar zum ersten Mal eine Regisseurin den Film von Anfang bis Ende betreuen, eine Produzentin stand ihr zur Seite, Frauen überall, und, meine Güte, wie sehr sich das gelohnt hat: Ein Film ist das geworden über weibliche Pubertät und Freundinnen, über matriarchale Strukturen und Boybands. Ein einziger kleiner Genuss, dem man einen Kinostart mit viel Publikum doch sehr gewünscht hätte.

Ab Freitag ist Rot bei Disney+ zu sehen, und auf Kino-Zeit gibt es meine ausführliche Besprechung zum Film.

Rot (Turning Red). USA 2022. Regie: Domee Shi, 100 Minuten. Empfohlen ab 10 Jahren. Streamingstart: 11. März 2022, zunächst exklusiv auf Disney+.

Red is the color of puberty

Anläßlich des Filmstarts konnte ich vorab auch mit Regisseurin Domee Shi und Produzentin Lindsey Collins sprechen. In dem kurzen Fünf-Minuten-Slot ließen sich tiefergehende Fragen leider nicht erörtern, aber die beiden konnten doch einiges zu ihrer Ideenwelt dahinter und zum Entstehungsprozess erzählen, das doch klare Blicke unter die Oberfläche ermöglicht. Viel Vergnügen!

(Das Video bietet für die Interviewpassage auch transkribierte Untertitel; hier im Blogeintrag findet Ihr unten auch noch ein unvollkommenes Transkript auf Englisch zum Nachlesen.)

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Thank you for this delightful movie. I enjoyed myself very much.

And thank you for that small werewolf reference. You know, when I first watched the trailer, I thought: This could be a much better, female version of Teen Wolf, or maybe even a family-friendly Ginger Snaps. And I must say, I was not disappointed, although the blood thankfully was replaced by a lot of cute red fur.

Domee, was that part of the inspiration for Turning Red, of your background?

Lindsey Collins: Like Teen Wolf and stuff, like those movies?

Domee Shi: Yeah, I think I wanted to do a play on those teenage movies that have to do with transformation. I love the idea of transformation, like magical transformation as a metaphor for puberty. I just really wanted to have fun with that concept for Turning Red.

Just the image of this girl poofing into a giant red panda came into my head, and I really, really wanted to make a story around that because I felt that the red panda is the perfect metaphor for puberty. It’s big, it’s hairy, it’s awkward and it’s red, and red is the color of puberty, of all of the emotions that you go through, of the periods that you get, everything.

Mei’s father at one time mentions that red is a lucky colour. It’s quite noticeable how much you use colors in this film, not only for Mei but also for her friends. Is there any other symbolism in those colors that you were using?

Domee Shi: Rona Liu, our production designer, was very thoughtful about assigning specific colors to each character and kind of trying to tell a little bit of the story through their color palette.

Mei is red, her mom is green, and immediately those are complimentary, but also very contrasting colors.
Mei’s best friend and closest friend, Miriam, the more tomboyish girl, she is also green. So these two very important figures in her life are these competing green elements in her life.

When you first see Mei in her bedroom doing her homework, her bedroom is green. So we’re subtly using color as a way to show that her mom is still ever-present in her life.

And as the story progresses, and as Mei becomes more rebellious and starts to separate more from her mom, you see the green leave more from her world and her life.

Lindsey, the film mixes a more traditional Pixar animation style with some elements of Anime. When did you decide to use this unique blend – and did that offer any challenges in the production process?

Lindsey Collins: It was always something that Domee was wanting to explore. I think from the beginning there was a real desire to be stylized. And what was cool about that was that, I think there are certainly versions of movies where you see just the animation stylized or just see the character design maybe a little stylized.

But that kind of was in every department so the camera is stylized, I mean the camera is much more of a character in this film than we do normally, when there’s snap zooms and whip pans and all that, you’re very aware of it. Even the editorial style is very specific and stylized.

So that kind of led the dance. It’s the very first things we do, storyboarding and stuff like that. And as we started to get into animation the conversation turned to how are we going to stylize the animation. A lot of it was looking at the boards, the way that the storyboard artists and Domee were drawing the boards were stylized, so the animators had this target to hit that was different: a lot of held poses, extreme facial expressions.

So we started doing tests really early on to see how far could we push it. We brought Pete Docter in, because he is obviously our head of creative at the studio and he’s also a fan of stylization himself, so he was a great sounding-board to go like, what do you think, would this work? And he would give us „well, here’s what I’m worried about, but I like what you’re doing here“.

So we kind of landed on this pushed animation style that feels different for Pixar, but everybody seemed really excited about it.

(Fotos: Disney/Pixar, Deborah Coleman/Pixar)

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